Aaaaa-pu-va!!? Mitä tämä on?? Meillä satoi lunta! Talvi yllätti autoilijat.. ja Paavon!  Mitä teki Karvakäsi tämän totaalisen ympäristökatastrofin hetkellä? Oli sitä mieltä, että nyt mennään ulos. Ei mitään tilannetajua miehellä. Löin jarrut pohjaan ulko-ovella. ”Jos ulkoilutat nyt ihan vaan itseäsi”, sanoin hänelle. Kuka haluaisi kastua?

Takkia on tarjottu päälleni jo pari päivää. Minulla on talveksi vaatteita  enemmän kuin mummolla ikinä! Garderobini on täynnä eriväristä ja erimallista paitaa ja takkia. Ja yhtään niistä en ole itse halunnut enkä pyytänyt. ”Mun ol pakko osta, ko näin tämä. Eik ol ihana? Kato ny itekki.” Minulla ei ole pienintäkään kaipuuta tämänkaltaiseen estetiikkaan. Ei ole ihana. On ällö.

Mummo sanoo, että en saisi luottaa pörröiseen (ja hänen mukaansa myös takkuiseen) turkkiini. On kuulemma vain silmänlumetta. Minulla ei ole aluskarvaa (kiitos äitini ja isäni rotuominaisuuksien..) ja vatsan aluseni on lähes kalju. Tässä siis mummolle perustetta sille, että minä muka olisin kylmälle herkkä. Olisi niin kivaa, kun saisi edes joitain asioita tietää ihan itse.. Kuten esimerkiksi sen, että palelenko vai en. No en. Ja onko nälkä vai ei. No ei. Tai saako kissoja kiusata. No kyllä!!

y%C3%B6k.jpg

t. Paavo Oiva Veikko