Vanha%20koulu.jpg

Perämetsän vanhalle koululle kävi hassusti Meni homehtumaan ja kylämme asioista päättävät tyypit eivät sellaista hyvällä katso. Kaivurin kauhaa kylkeen vaan!

Seurasimme Karvakäden kanssa hetken tämän operaation etenemistä. Siinä istuessani pohdin ja kummastelin, ja lopulta oli ihan pakko alkaa Karvakädeltä asiaa tiedustella.. Onko koulu vähän niin kuin lasten viihdytyslaitos? Sellainen kuin Hop Lop tai huvipuisto? Ei kuulemma ole. Olin kuulevinani Karvakäden äänessä jotain sen suuntaista vivahdetta, että hän ei ilmeisesti ole koululaitoksessa aikoinaan ihan kauhean hyvin viihtynyt.

Karvakäsi kertoi, että koulussa lapsia aivopestään. ”Se millä luokalla tyyppi on, kertoo siitä, miten pitkällä aivojen muokkaamisessa ollaan. Yhdeksännellä luokalla lapsi alkaa olla jo lähes zombi.. Aikalailla aivoton tyyppi. Kulkee eteenpäin tyhjä katse silmissään ja tekee mitä käsketään. Vain vahvimmat yksilöt selviävät tästä myllytyksestä menettämättä luonnettaan ja persoonaansa.” Karvakäsi kertoi selvinneensä melko vähin vahingoin. Kiitos hänen kovan päänsä.

Karvakäsi jatkoi kertomistaan: ”Aivopesun tuloksia arvioidaan aika ajoin. Puhutaan niin sanotuista kokeista tai testeistä. Kokeesta saadun numeron perusteella tiedetään, ovatko lapset jo kyllin hyvin aivopestyjä (=hyvät numerot kokeesta) vai ovatko he pystyneet jollakin keinoin välttymään siltä (= huonot numerot kokeesta). Mikäli he ovat välttyneet pahimmalta aivopesulta, tehdään johtopäätös, että he tarvitsevat sitä vielä lisää. Heidät määrätään armoa tuntematta joko jälki-istuntoon tai vaihtoehtoisesti tukiopetukseen. Ja jos oikein huonosti käy, pitää sama luokka käydä kahteen kertaan!”

”Kokeiden tulosten perusteella lapset jaetaan yhdeksännen luokan jälkeen kahteen eri leiriin; niihin, jotka siirtyvät lukioon ja niihin, jotka siirtyvät ammattikouluun eli amikseen. Lukion lusittuaan (lapsesta nuoreksi aikuiseksi muuttunut) yksilö osaa niin Maxwellin yhtälöt kuin aineen häviämättömyyden lain. Unohtamatta tietenkään molekyyliorbitaaliteoriaa. Äärimmäisen tärkeitä tietoja, joita ilman hän tuskin pärjäisi tulevassa elämässään. No ei vainkaan. Ei kukaan noiden tietojen takia lukiota käy. Lukiosta saadaan maanmainio vappuhattu ja siksi joillakin on niin kova hinku sinne päästä.”

Entä mitä vaaditaan päästäkseen amikseen, Karvakäsi? ”Sen lisäksi, että ammattikouluun vaaditaan pojilta pienet, nenän alla kasvavat haituvat, ns. amisviikset, heillä pitää olla myös vahva halu opetella juomaan kaljaa ja tuunaamaan jo parhaat päivänsä nähneitä autoja. Pääasiassa ammattikouluun kuitenkin mennään, jotta saadaan vertaistukea muilta ei-niin-halukkailta-pänttääjiltä.” Nyt Karvakäsi puhui jo kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Ohhoh. Olipa tarina. Jatkoimme Karvakäden kanssa matkaamme. Olipa viiltävää, psykologista tarkkuutta miehen analyysissa. Opin paljon. Kiitos, Karvakäsi!

t. Paavo