Tänään on mummojen ja äitien päivä. Mutta milloin on Karvakäsien päivä! Selkeätä rasismia ja yhden ihmisluokan syrjintää! Rehevien lisäkarvakavustojen omistajat ansaitsisivat kyllä oman juhlapäivänsä. Jo pelkästään siksi, että he eivät alistu joukkopaineen edessäkään sokerointeihin eivätkä muihinkaan jonninjoutaviin sheivaamisiin.

Mummo luki päivän lehdestä iranilaisesta miehestä, joka sen lisäksi, että ei ole sheivannut itseään, ei ole myöskään peseytynyt 60 vuoteen. Mummon mielestä siinä oli jotakin ihmeellistä. Minusta ei. Olen pyrkinyt tuohon samaan. Onnistumatta. Vain siksi, että minulla, toisin kuin Amou Hajilla, ei ole itsemääräämisoikeutta. Samainen Amou polttelee päivittäin eläinten ulosteella täytettyä piippuaan. Mummon mielestä siinäkin oli jotain ihmeellistä. Minusta ei. Jos jotakin polttaisin, niin eläinten uloste olisi kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto.

Mitä minä nyt aloin Amousta höpistä. Juhlapäivästähän minun piti puhua. Ei tarvitse olla häävi ennustaja, jos sanon, että taas meillä testataan, kenellä on paras impulssikontrolli. Kärsivällisyys mitataan kakkupöydässä. Olen aivan varma, että mummo häviää kisan. On taas ensimmäisenä upottamassa kakkulapiota kakun kylkeen. Niin hänen tapaistaan; "En sunkkas mää mittä alota?" Ja aloittaa kuitenkin.

JA KOSKA ON ÄITIEN, MUMMOJEN, MUMMIEN, MAMMOJEN, ISOÄITIEN JA MUIDENKIN JUHLAPÄIVÄ

munkki.jpg

T. Paavo Oiva Veikko