opiskelua.jpg

Mummo urputtaa aivan olemattomista asioista. Milloin Paavo haukkuu liikaa. Milloin taas haukkuu liian vähän. Milloin Paavo vetää hihnassa. Milloin ei liiku edes tarpeeksi lujaa. Älä tee sitä, älä tee tätä, tule, mene, hae! Ottaa välillä pattiin tuon naisen länkytys. Muutos asiaan voi kuitenkin tulla nopeammin kuin ehdit sen vähäpätöisemmän lemmikkilajin nimeä sanoa.. Mummoni saattaa sittenkin vielä oppia tavoille!

Saimme osallistua Kuono.fi -palvelun tarjoamalle verkkokurssille. Minun pitää nyt vähän pyörtää aiempia puheitani. Muistan kyllä kertoneeni teille, että minun opintoni ovat kolmivuotisesta elämänkoulusta ammattitutkinnon suorittaneena, jo pulkassa. Siksi olisikin ollut suuri houkutus lähettää mummo yksin opintielle, pois jaloista pyörimästä, mutta en minä hennonut sitä tehdä. Pakkohan se oli meikäpojan naiselle mukaan kaveriksi lähteä.

Kuono.fi:n Noora opetti meille niin teoriaa kuin ihan käytäntöäkin. Mukava tyyppi oli. Selvästi tiesi, mistä puhui. Siis koirista. Kurssilla opiskelimme muun muassa naksuttimen käyttöä, rauhoittumista, lupa-sanan käyttöä ja lähellä pysymistä. JOS jollakin koiralla (siis haluan korostaa, että missään nimessä ei koske allekirjoittanutta…) on hyppimistä, remmirähinää tai turhan haukkumista, Nooralta löytyvät neuvot ja ohjeet siihenkin. Kaiken kaikkiaan tosi monipuolinen sivusto.

Yllätyksiäkin tuli vastaan. Muun muassa se, että ilmeisesti mummo taluttaakin hihnassa minua, enkä minä häntä. Olen laahannut perässäni sataa kiloa laiskaa lihaa, kun helpommallakin olisin lenkeillä voinut päästä. Vetämättä. Toinen asia, joka minua totaalisesti hämmästytti, oli se, että minulta ei kuulemma vaaditakaan show-miehen elkeitä, kun joku residenssiimme astuu. Vieraat voivat astua sisälle ilman järjestämääni tervetuliaisseremoniaa kolmoissluz- hyppyineen ja kielenkääntö -temppuineen. Sohvallakin saavat viihdyttää tästä lähin ihan itse itseään.

Noora opetti videolla mummoa, että meitä karvakorvia ei auta se, että meille toistellaan sitä iänikuista ei -sanaa. Ei- ja älä -tekemisten sijaan pitää kertoa, mitä saa tehdä. Mummo, kuuntelithan varmasti tarkkaan? Pidän tuosta sinulle vielä pistokokeen. Ja se, jos minä Perämetsän tantereilla innostun vähän liikaa oravien ja harakoiden touhuihin uppoutumaan, tarkoittaa vain sitä, että mummo on epäonnistunut täydellisesti yrittäessään tehdä itsestään minulle muuta maailmaa mielenkiintoisemman jutun. Mitä mummooooo! En ole ymmärtänyt mitään väärin. Sinä se olet.

Olin aivan varma ennen verkkokurssin alkua, että ihan paskaa se kuitenkin tulee olemaan. Pessimistihän ei pety. Positiivisuus on perseestä. Ja mitä näitä nyt on. Hmmm. Mitä tekee imagolleni se, jos kerronkin teille tämän olleen ihan hyvän jutun? Mummo oppi paljon uusia asioita. Hän oppi katsomaan entistä enemmän tätä maailmaa minun kannaltani. Miten minä asiat näen ja miksi toimin niin kuin toimin. Minäkin saatoin jotain oppia, mutta mitä tässä niistä leijumaan. Just try it! 

https://kuono.fi/peruskurssi/

t. Paavo