Vitsikortti3.jpg

Mummo kävi kampaajalla. Kysyi minulta: ”Onk Paavo mun tukka nyt nätti? Mitäs tykkät värist?” Kuulepa mummo, jos olisit värjäyttänyt hiuksesi keltaiseksi tai siniseksi, minulla saattaisi olla jonkinlainen mielipide asiaan. Punaisen sävyt ovat sen sijaan minun tappisoluilleni täysin mitäänsanomattomia.

Minä, kuten muutkin koirat, pystyn näkemään keltaisen ja sinisen sävyjä. Myös harmaan eri sävyjä ja joitakin vihertävän sävyjä tunnistan. Mutta koska en huomaa sinussa yhtään mitään eroa entiseen, olen melko varma siitä, että minulle tuntemattoman värin olet taas valinnut.

”Oleks tosisas?” kysyi mummeli. Olen, olen. Teillä nahkamooseksilla on silmissänne kolmenlaisia tappisoluja, jotka reagoivat valon eri aallonpituuksille. Meillä karvakorvilla on vain kahdenlaisia tappisoluja. Vähän niin kuin värisokeilla nahkamooseksilla. Nainen oli pettynyt, kun ei saanut minulta kehuja. Mitä lyödään vetoa, että ensi kerralla mummo palaa kampaajalta sinisenä? Kuin smurffi.

t. Paavo